AI forvandler eiendomsbransjen: Potensialer møter praktiske utfordringer
Placepoint fører an i å integrere AI i eiendomsbransjen for å forbedre beslutningsprosesser og effektivisere arbeidet til eiendomsutviklere. Til tross for avanserte data og teknologi, møter de utfordringer med å tilpasse AI's språkbruk og sikre nøyaktighet. Selskapet balanserer ambisjoner med realiteter på veien mot innovative løsninger for eiendomsutvikling.
«Vi får ofte spørsmål om vi ikke bare kan fikse det med AI», sier Peder Sunde, daglig leder i Placepoint. «Og det kan vi ofte, men det krever litt mer enn folk tror».
Kunstig intelligens kan øke effektiviteten i en prosess og vil helt klart spille en avgjørende rolle i fremtidens løsninger. Det er allikevel noen utfordringer. Da Placepoint skulle lansere en tilsynelatende enkel rapport som gir en fullstendig oversikt over matrikkelen på en tomt, måtte Placepoint jobbe mye for at sammendraget laget av språkmodellen ikke skulle bruke en muntlig ordlyd i rapporten. «Den kunne skrive ting som ‘dessverre brant bygningen i 1982’ om et bygg på tomten», sier Jarle Bjørnbeth, CDO i Placepoint. «Ordet «dessverre» er jo ikke brukt feil og skulle man skrive et personlig brev ville det nok gi mening, men hører ikke hjemme i en rapport som skal gjengi matrikkelen.»
En vanlig antakelse er at AI kan gi svar bare man har nok informasjon og data. Det er ikke så rart – mange av forutsetningene for en god AI er nettopp at den har store mengder data å trene på. Placepoint har nesten all data om eiendommer i Norge, fra matrikkeldata til samfunnsforhold og demografi. Så hvis du vil ha svar på spørsmålet ‘Hva er Norges beste næringseiendom’ er det ikke nok med å ha mye data. Man må også ha kunnskap om hva som kjennetegner en god næringseiendom.
«Vi er et stykke fra å gjøre jobben som eiendomsutvikler overflødig», smiler Sunde. «Men vi er på god vei til å gjøre verktøyet Placepoint så effektivt til å organisere og håndtere informasjon at det er i ferd med å bli et ‘must have’ for bransjen.»
I Placepoint pågår arbeidet med å anvende AI på komplekse oppgaver der teknologien viser seg å være spesielt effektiv, for eksempel å finne alle plandokumentene, deres viktigste innehold og en rask oppsummering av planhierarkiet for et gitt område. Treningen av en språkmodell for å unngå fabrikasjon av informasjon, samtidig som svarene forblir meningsfulle, er en kompleks utfordring. «Selv om språkmodellen teknisk sett kan finne på informasjon, er mye av arbeidet vårt rettet mot å sørge for at den opererer innenfor de rammene vi setter, slik at informasjonen holder seg nøyaktig og relevant. Vårt hovedfokus er å forenkle tilgangen til data med effektive løsninger, for eiendomsutviklere over hele landet.», avslutter Bjørnbeth.
Er du nysgjerrig på hva Placepoint kan bidra med for din eiendomsvirksomhet tar du kontakt med Peder Sunde.
Artikkelen er første gang publisert på Estate Nyheter