AI forvandler eiendomsbransjen: Potensialer møter praktiske utfordringer

clock
3

Placepoint fører an i å integrere AI i eiendomsbransjen for å forbedre beslutningsprosesser og effektivisere arbeidet til eiendomsutviklere. Til tross for avanserte data og teknologi, møter de utfordringer med å tilpasse AI's språkbruk og sikre nøyaktighet. Selskapet balanserer ambisjoner med realiteter på veien mot innovative løsninger for eiendomsutvikling.

«Vi får ofte spørsmål om vi ikke bare kan fikse det med AI», sier Peder Sunde, daglig leder i Placepoint. «Og det kan vi ofte, men det krever litt mer enn folk tror».

Kunstig intelligens kan øke effektiviteten i en prosess og vil helt klart spille en avgjørende rolle i fremtidens løsninger. Det er allikevel noen utfordringer. Da Placepoint skulle lansere en tilsynelatende enkel rapport som gir en fullstendig oversikt over matrikkelen på en tomt, måtte Placepoint jobbe mye for at sammendraget laget av språkmodellen ikke skulle bruke en muntlig ordlyd i rapporten. «Den kunne skrive ting som ‘dessverre brant bygningen i 1982’ om et bygg på tomten», sier Jarle Bjørnbeth, CDO i Placepoint. «Ordet «dessverre» er jo ikke brukt feil og skulle man skrive et personlig brev ville det nok gi mening, men hører ikke hjemme i en rapport som skal gjengi matrikkelen.»

En vanlig antakelse er at AI kan gi svar bare man har nok informasjon og data. Det er ikke så rart – mange av forutsetningene for en god AI er nettopp at den har store mengder data å trene på. Placepoint har nesten all data om eiendommer i Norge, fra matrikkeldata til samfunnsforhold og demografi. Så hvis du vil ha svar på spørsmålet ‘Hva er Norges beste næringseiendom’ er det ikke nok med å ha mye data. Man må også ha kunnskap om hva som kjennetegner en god næringseiendom.

Kombinasjon av kart og store mengder informasjon gir gode muligheter for effektivisering med Ai.

«Vi er et stykke fra å gjøre jobben som eiendomsutvikler overflødig», smiler Sunde. «Men vi er på god vei til å gjøre verktøyet Placepoint så effektivt til å organisere og håndtere informasjon at det er i ferd med å bli et ‘must have’ for bransjen.»

I Placepoint pågår arbeidet med å anvende AI på komplekse oppgaver der teknologien viser seg å være spesielt effektiv, for eksempel å finne alle plandokumentene, deres viktigste innehold og en rask oppsummering av planhierarkiet for et gitt område. Treningen av en språkmodell for å unngå fabrikasjon av informasjon, samtidig som svarene forblir meningsfulle, er en kompleks utfordring. «Selv om språkmodellen teknisk sett kan finne på informasjon, er mye av arbeidet vårt rettet mot å sørge for at den opererer innenfor de rammene vi setter, slik at informasjonen holder seg nøyaktig og relevant. Vårt hovedfokus er å forenkle tilgangen til data med effektive løsninger, for eiendomsutviklere over hele landet.», avslutter Bjørnbeth.

Er du nysgjerrig på hva Placepoint kan bidra med for din eiendomsvirksomhet tar du kontakt med Peder Sunde.

Artikkelen er første gang publisert på Estate Nyheter

Les mer her:
AI forvandler eiendomsbransjen: Potensialer møter praktiske utfordringer

Flere nyheter

Proptech er ikke lenger valgfag i eiendomsbransjen
Mange bruker nå bare brøkdelen av tiden de gjorde tidligere for å sjekke et eiendomsprosjekt eller vurdere et sett med tomter for utvikling. Proptech er kommet for å bli og det er mange verktøy i markedet som gjør eiendomsutviklere mer produktive og presise.
arrow
Se utviklingspotensialet på tomter på et øyeblikk
Placepoint er prop-tech’en som utvikler analyseverktøy for tidlig fase eiendomsutvikling. De jobber med å lansere flere innovasjoner som markedet tidligere ikke har hatt effektiv tilgang til. Nå kommer enda et nytt verktøy: 3D designer.
arrow
Vi inngår samarbeid med Mestergruppen
Vi i Placepoint er veldig fornøyde med at Mestergruppen har valgt oss til å hjelpe de å digitalisere tidlig fase feltutvikling.
arrow
Nå kan du analysere reise-distanser
Lurer du på hvor langt du kommer med sykkel på 20 min? Placepoint lanserer nytt verktøy som lar deg analysere distanse med ulike transportmidler.
arrow
Vellykket emisjon
Vi har jobbet med en emisjon her i Placepoint. Etter en treg start kom vi virkelig i siget, og vi var så heldige at vi fikk med flere investorer med bred kunnskap og know-how som er veldig verdifullt for oss. Les mer om dette i Finansavisen.
arrow
Mer utfordrende kapitalinnhenting
Mer usikkerhet i markedet som følge av økte krig i Europa, økte renter og prisøkning spesielt i byggenæringen, fører til at det har blitt mer krevende å hente inn kapital det siste halvåret. Placepoint, ved daglig leder Peder Sunde, en en av fem prop tech selskaper som deler sine betraktinger om teamet.
arrow
Placepoint er på proptech kartet
Placepoint har vært i markedet i litt over et halvt år. Allerede nå er vi i godt selskap på Norges Eiendomsmeglerforbund proptech kart!
arrow
Vi vokser men vil ha flere kolleger
Vi vokser fort i Placepoint, men vil ha enda flere kolleger. Vår daglig leder, Peder Sunde, opp utfordringen med at det er stor mangel på flinke folk - og spesielt dyktige utviklere. Peder er åpen for å hente kompetanse fra flere forskjellige miljøer. Visste du at det er forventet at det vil bli mangel på over 40 000 utviklere? Les mer i artikkelen fra Estate
arrow
Vi lanserer Placepoint!
Estate Media skriver om Bonum og Daimyo som kommersialiserer egenutviklet program for eiendomsinformasjon og gjør det tilgjengelig for eksterne brukere.
arrow
Endelig! Et CRM system for eiendomsutviklere
«Vi erstatter C for «Customer» med P for «Property» sier en entusiastisk Peder Sunde, daglig leder i Placepoint. «Det er på høy tid at eiendomsutviklere får et system tilsvarende det selgere har hatt i årevis».
arrow