Proptech er ikke lenger valgfag i eiendomsbransjen

clock
2 min

Mange bruker nå bare brøkdelen av tiden de gjorde tidligere for å sjekke et eiendomsprosjekt eller vurdere et sett med tomter for utvikling. Proptech er kommet for å bli og det er mange verktøy i markedet som gjør eiendomsutviklere mer produktive og presise.

Teknologi på arbeidsplassen betyr mer enn office-pakka og en som er god med regneark. Å være effektiv betyr mer enn en webside for bedriften. For å levere effektivt og godt må eiendomsbransjen ha tilgang til informasjon om det som er relevant. Raskt og effektivt.

Tøffe tider krever smarte løsninger. Proptech er ikke lenger bare en kul gadget – det er blitt hjørnesteinen i hvordan vi jobber smartere, ikke hardere. Effektivisering er viktigere enn noen gang – usikkerhet i markedet betyr at den som forbereder seg mest kommer best ut på andre siden. I en hverdag preget av mange ulike oppgaver er det enda viktigere å ha gode hjelpemidler slik at oppgavene kan raskt og effektivt utføres.

"Proptech er ikke lenger valgfag i eiendomsbransjen - det har blitt en essensiell del av hvordan vi løser oppgaver og utfordringer effektivt, og bedre digitale løsninger og modernisering har vært sårt trengt i eiendomsbransjen i lang tid" sier Robert Skramstad i en artikkel for Malling & Co. Det vet Placepoint som møter både de som tror det er valgfag og de som tar teknologien i bruk på alvor. "Markedet spenner fra de som bruker analysetjenester for eiendomsutviklere aktivt og strukturert i sin hverdag til de som ikke forstår nytten av slike verktøy", sier Peder Sunde, CEO i Placepoint, og fortsetter "noen vet best selv".

Peder Sunde, daglig leder I Placepoint Foto: Heidi Gøperød
HEIDI MARIE GOPEROD

Analyser og tall visualisert på kart gir rask oversikt og gjør veien til beslutning kortere - og ikke minst visualisering av muligheter på eiendommen. "Både jeg og boligrådgiverne våre bruker Placepoint i planleggingsfasen for å undersøke alt fra eier, demografi og befolkningsvekst til utredningstemaer som støy, geologi og flom. I tillegg gir det selgerne våre muligheten til å plassere boligen på tomten i kundemøte og flytte på de for å se for eksempel solforhold og utsikten på tomten ved ulike plasseringer. Dette gir kunden en trygghet om at den riktige boligen er valgt, eller hjelper de å se at det kan være en annen bolig som passer enda bedre", forklarer Stian Olafsen fra Norbohus Innlandet.

Eiendomsbransjen har tilgang til mye informasjon. Kvaliteten og sikkerheten på informasjonen varierer mye. Ved å organisere og presentere relevant informasjon på riktig sted vil det gjøre eiendomsutviklere raskere og mer presise. Ved å vise kunder og motparter raskt hva mulighetsrommet er i et enkle 3D verktøy gjør man raskere og tryggere salg.

For mange er veien tilbake i markedet lang – men man kan bruke tiden godt og fornuftig på ved å bruke finne smartere måter å jobbe på ved hjelp av teknologiske løsninger. “Vi har sett en solid økning i nye kunder de siste månedene. Det viser at våre løsninger hjelper brukerne våre med å navigere i et krevende marked og komme ut på andre siden i god fart“ avslutter Sunde

Ta kontakt med oss i Placepoint for en prat om hvordan du kan bli bedre og mer effektiv.

Først publisert i Estate Nyheter

Les mer her:
Proptech er ikke lenger valgfag i eiendomsbransjen

Flere nyheter

AI forvandler eiendomsbransjen: Potensialer møter praktiske utfordringer
Placepoint fører an i å integrere AI i eiendomsbransjen for å forbedre beslutningsprosesser og effektivisere arbeidet til eiendomsutviklere. Til tross for avanserte data og teknologi, møter de utfordringer med å tilpasse AI's språkbruk og sikre nøyaktighet. Selskapet balanserer ambisjoner med realiteter på veien mot innovative løsninger for eiendomsutvikling.
arrow
Se utviklingspotensialet på tomter på et øyeblikk
Placepoint er prop-tech’en som utvikler analyseverktøy for tidlig fase eiendomsutvikling. De jobber med å lansere flere innovasjoner som markedet tidligere ikke har hatt effektiv tilgang til. Nå kommer enda et nytt verktøy: 3D designer.
arrow
Vi inngår samarbeid med Mestergruppen
Vi i Placepoint er veldig fornøyde med at Mestergruppen har valgt oss til å hjelpe de å digitalisere tidlig fase feltutvikling.
arrow
Nå kan du analysere reise-distanser
Lurer du på hvor langt du kommer med sykkel på 20 min? Placepoint lanserer nytt verktøy som lar deg analysere distanse med ulike transportmidler.
arrow
Vellykket emisjon
Vi har jobbet med en emisjon her i Placepoint. Etter en treg start kom vi virkelig i siget, og vi var så heldige at vi fikk med flere investorer med bred kunnskap og know-how som er veldig verdifullt for oss. Les mer om dette i Finansavisen.
arrow
Mer utfordrende kapitalinnhenting
Mer usikkerhet i markedet som følge av økte krig i Europa, økte renter og prisøkning spesielt i byggenæringen, fører til at det har blitt mer krevende å hente inn kapital det siste halvåret. Placepoint, ved daglig leder Peder Sunde, en en av fem prop tech selskaper som deler sine betraktinger om teamet.
arrow
Placepoint er på proptech kartet
Placepoint har vært i markedet i litt over et halvt år. Allerede nå er vi i godt selskap på Norges Eiendomsmeglerforbund proptech kart!
arrow
Vi vokser men vil ha flere kolleger
Vi vokser fort i Placepoint, men vil ha enda flere kolleger. Vår daglig leder, Peder Sunde, opp utfordringen med at det er stor mangel på flinke folk - og spesielt dyktige utviklere. Peder er åpen for å hente kompetanse fra flere forskjellige miljøer. Visste du at det er forventet at det vil bli mangel på over 40 000 utviklere? Les mer i artikkelen fra Estate
arrow
Vi lanserer Placepoint!
Estate Media skriver om Bonum og Daimyo som kommersialiserer egenutviklet program for eiendomsinformasjon og gjør det tilgjengelig for eksterne brukere.
arrow
Endelig! Et CRM system for eiendomsutviklere
«Vi erstatter C for «Customer» med P for «Property» sier en entusiastisk Peder Sunde, daglig leder i Placepoint. «Det er på høy tid at eiendomsutviklere får et system tilsvarende det selgere har hatt i årevis».
arrow